(myös:
Incident in a Ghostland)
"My head is full of ghosts..."
- Bad Religion
Ohjaus ja
käsikirjoitus: Pascal Laugier
Pääosat:
Emilia Jones, Taylor Hickson, Mylène Farmer, Crystal Reed, Anastasia Phillips
Kesto: 1 t
31 min
Ikäraja: 18
Sisältää
aavistuksenomaisia spoilereita.
Ghostland (tai Incident in a Ghostland) on ranskalaisen
Pascal Laugierin toinen englanninkielinen elokuva. Ohjaajan edellinen –
slenderman-mukailu The Tall Man – pelon
legenda (2012) – tippui ihan ok -kategoriaan, mutta se mistä mies
muistetaan on tietenkin vuoden 2008 silmitön Marttyyrit. Löyhähdys Marttyyrien
nihilistisestä otteesta ja brutaalista väkivallasta tuntuu myös ohjaajan
uutuuselokuvassa.
Elokuva kertoo äidistä ja kahdesta tyttärestä, jotka perivät
kuolleelta tädiltä talon jossakin USA:n keskilännen takamailla. Pikkusisko Beth
on kirjailijan urasta haaveksiva äidin silmäterä, jolle angstinen isosisko Vera
on kateellinen. Ensimmäisenä iltana kaikki nyrjähtää kuitenkin raiteiltaan, kun
taloon hyökkää mystinen tummatukka ja hänen valtava örkkimäinen kumppaninsa.
Julman väkivaltaisen kohtaamisen jälkeen hypätään
vuosikausia eteenpäin, jolloin menestyneeksi kirjailijaksi kohonnut Beth saa
avunpyynnön hysteeriseltä siskoltaan. Beth palaa taloon, jossa pahasti
traumatisoitunut, harhainen Vera ja väsynyt äiti yhä elävät. Näennäisen tyynen
kuoren alta paljastuu painajainen, joka on kaikkea muuta kuin takanapäin.
Elokuva on pohjimmiltaan mysteeri, joka piilottelee
korttejaan – onko se kummitustarina, home invasion -genreä vai jotain muuta.
Katselun aikana mielessä käväisi myös David Lynch, vaikka aivan tämän mestarin
tasoisen mysteerin äärellä ei olla. Elokuvan tyylittelyssä, juonikuvioissa ja
lavasteissa on jotain hyvin perieurooppalaiseen elokuvaan viittaavaa. Ghostland on kaukana monista kiillotetuista
Hollywood-kauhuista. Se on julma ja likainen ja monisäikeinen. Sen pahiksetkaan
eivät edusta tyypillistä jenkkikauhua, vaan tuntuvat nousevan niistä samoista
hetteiköistä, joista Laugierin aiemmin edustaman New French extremityn pahikset nousivat – vertaa esimerkiksi Inside (2007) ja Haute
Tension (2003). Samalla ne tuovat mieleen pikemminkin kauhuelokuvien
70-luvun terrorin, kuin 80-luvun tusinasarjamurhaajat.
Kameratyöskentely on ensiluokkaista ja leikkaus niin
taloudellista, että vuoristoradan jälkeen hämmästyttää, että se kesti alle 1,5
tuntia. Leikkauksen saralla elokuvalla on selkeitä yhtymäkohtia Laugierin Marttyyreihin. Kun elokuva lähtee
kunnolla käyntiin, katsoja ei ole hetkeäkään turvassa. Käänteitä, jump scareja,
verta ja kärsimystä vyörytetään päälle ilman kauhuelokuvia tavallisesti
läikittäviä suvantovaiheita. Ei armeliasta aamunkoittoa vaan pelkkää yötä.
Päähenkilöiden kärsimysten kautta herää kuitenkin kysymys
siitä, kuinka perusteltua elokuvassa on näyttää tämänkaltaista väkivaltaa. Varsinkin
jos se kohdistuu Marttyyrien tapaan
vain ja ainoastaan nuoriin naisiin / tyttöihin. Miksi tehdä tai katsoa
tämänkaltaisia elokuvia? Vaikka kyseessä on ”vain” kauhuelokuva, kysymys on
nykypäivänä relevantti. (Taustaksi totean kuitenkin, ettei Ghostland ole yhtä säälimätön kuin Marttyyrit ja kaukana rape and revenge elokuvien eksploitaatiosta –
tämä nyt vain tarjoaa hyvän paikan pohtia fiktiivisen väkivallan motivaatiota.)
Mielestäni Ghostland onnistuu – jos
nyt ei suoranaisesti perustelemaan – niin ainakin itsereflektiivisesti
käsittelemään nimenomaan tätä kysymystä. Päähenkilö Bethin kautta tarinaan
tuodaan metataso, jota käytetään myös mysteerin polttoaineena.
Kauhukirjailijana menestyneen Bethin tuore bestseller Incident in a Ghostland paitsi perustelee elokuvan nimen, myös
herättää pohtimaan kauhun, tai ylipäänsä fiktion, kirjoittamista moraalisena
toimintana. Ei lie sattumaa, että misogynistiseksikin syytetyn Marttyyrien ohjaaja ja käsikirjoittaja
Laugier tuo kankaalle tarinan, joka yhtä aikaa iskee kauhufaneille jatkuvasti
silmää ylistäessään H. P. Lovecraftia ja mainitessaan Rob Zombien, ja yhdistää
päähenkilön kirjoittamisen kautta tarinaan metatason JA tekee konkreettisesti päähenkilöistään pelkkiä
objekteja mielipuolien käsittelyssä. Henkilöitä ei esineellistetä uhreiksi
pelkästään elokuvallisin keinoin vaan he joutuvat asemaan, jossa heidän on
pakko väkivallan uhalla imitoida nukkeja. Tämä ei ehkä ratkaise kaikkia (kauhu)elokuvien
naisten käyttämisen seksuaalisen väkivallan uhreina tuomia ongelmia, mutta on
ainakin enemmän kuin mihin esimerkiksi edellä mainittu Rob Zombie on
elokuviensa perustelemattoman seksuaalisen väkivallan kohdalla kyennyt.
Ratkaisu on mielenkiintoinen ja herättää pohtimaan elokuvaa uudella tavalla. Se
on älykkäämpi, kuin mitä pinta antaa ymmärtää.
Ghostland on
väkevä, muttei täydellinen, kauhuvyörytys vähillä hengähdystauoilla. Uskon sen olevan myös vahvasti mielipiteitä
jakava: toiset eivät varmastikaan nää elokuvaa kovin kummoisena, mutta omasta
mielestäni se oli omaperäinen. Sen omintakeinen kerronta ja pahaenteinen
tunnelma toimivat, ja juuri kun luulet, että asiat ovat huonosti, ne ovat vielä
huonommin. Elokuva on melko lohduton eikä tietenkään sovi herkille katsojille. Elokuva
jättää myös mysteerin hunnun ylleen: ehkä kaikki ei ollutkaan sitä, miltä
näytti. Ja ehkä osa oli juuri niin karmeaa, kuin mihin vihjattiin. Laugierin
tähti on Marttyyrien jälkeen ollut
ilmeisesti laskusuunnassa, eikä tämäkään valtavaa yleisöryntäystä ole aikaan
saanut. Uskaltaudun silti ennustamaan elokuvalle ajan myötä sen ansaitsemaa
kulttistatusta.
Arvosana
PS. Rob Zombie on ihan hyvä ohjaaja, inhosin vain Halloweenin uncut-version
raiskauskohtausta ja 31 nyt oli vain
ihan tolkuttoman huono kokonaisvaltaisesti.
Lähteet: IMDB, Wikipedia
Kuvat: Radar Films
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jes hyvä! Kommenttiasi tarkistetaan...