Kauhusta kirjoittaminen on vaikea laji, ja niiden osuvan
kritiikin kirjoittaminen liki mahdotonta. Luen tämän tästä yhden tähden
arvioita loistavista kauhuelokuvista, joiden mahtavuus on selkeästi mennyt taitavaltakin
kriitikolta ohi. Kritiikistä ei kuitenkaan kannata purnata, vaan muodostaa oma
mielipiteensä. (Ja huonoina pitämistään kritiikeistä voi myös oppia jotain.)
Liki kaikki modernit kauhuelokuvat ovat jossain saaneet huonot arviot (näin on
lytätty mm. Alien, the Thing, ja
jopa Hohto lytättiin jossain! )
Kauhun arvosteleminen on vaikeaa, sillä kauhu genrenä on
ensinnäkin huomattavasti monimuotoisempi kuin muut elokuvagenret. Se on vähän
sama kuin kutsuisi kaikkea metallimusiikkia samankuuloiseksi tai arvostelisi
puna-, valko-, rose- ja jälkiruokaviinejä samassa lauseessa. Se myös toimii
katsojalleen eri tavalla kuin muut genret. Kauhu ei myöskään sovi kaikille – on
sanomattakin selvää, ettei herkkä katsoja voi arvioida rajua elokuvaa mitenkään
objektiivisesti. Ennakko-odotukset ohjaavat katselukokemusta valtavasti – jos
odotat tunnelmallista kokemusta ja saat jatkuvaa säikyttelyä, saatat kyllästyä.
Kauhu taitelee usein asteikolla ”taiteellisesti kunnian himoinen vs. silkkaa
viihdettä”. Vasta aika, useampi katsomiskerta, elokuvan maine ja näiden kautta
muuttuneet ennakko-odotukset saattavat paljastaa katsojalle elokuvan todellisen
luonteen. Ensireaktio ei ole väärä, mutta se saattaa ajan myötä silti jalostua.
Tämänkin vuoksi pyrin katsomaan jokaisen arvostelemani elokuvan pariin
otteeseen ennen kynään tarttumista. Tulen palaamaan kauhukritiikin hankaluuteen
luultavasti vielä myöhemmin, sillä se ei itsellenikään ole helppoa! Sitä ennen
sananen koko genrestä.
Barbapapa?
Kauhu perustuu pitkälti kliseisiin juonikuvioihin, sillä
kauhuskenaarioita on oikeasti suht rajallinen määrä. Miltei jokaisen elokuvan
lähtökohta on jo aiemmin nähty, tai arkijärjellä ajateltuna epäuskottava –
koska kummitukset, zombiepidemiat ja ihmissudet ovat todistetusti aika
harvinaisia ilmiöitä. (Ehkä ainoa oikeasti uskottava moderni kauhuelokuvaklassikko,
jonka olen nähnyt, on Hitchcockin Psyko)
Kohtaustasolla jännitteen luominen on vaikeaa, varsinkin
ilman säikyttelyä – jos katsoja ei pelkää sitä, että joutuu pian pelästymään,
mitä sitä sitten pelkää? Säikyttelyt taas ovat yleensä ennalta-arvattavia,
koska omintakeisia, MUTTA pelottavia, MUTTA taiteellisesti perusteltuja jump scareja
on oikeasti vaikea tehdä. Jotkut vihaavat jump scareja samoin kuin jotkut
vihaavat ananasta pitsassa. Itse tykkään kummastakin, jos ne on tehty hyvin
(siis pitsa tai elokuva). On myös oikeasti vaikea tehdä aidosti pelottavaa
elokuvaa ilman säikäytyksiä – joskus se onnistuu, mutta usein kauhuelokuva
ilman jump scareja redusoituu ”pelottavan” sijaan ”tunnelmalliseksi”.
Henkilöhahmot ovat hyvissäkin kauhuelokuvissa vain rankoja,
sillä aikaa on yleensä vähän – kauhuelokuva kestää tyypillisesti puolitoista
tuntia. Tämän lisäksi kauhuelokuvan keskipiste on sen aiheessa, ei sen
henkilöissä. Ei Halloween kerro
Laurie Strodesta, vaan Michael Myersin murhista, eikä It Follows kerro random teineistä, vaan heitä piinaavasta ”siitä
jostakin”. Henkilöt luovat katsojalle samaistumispinnan (tai aiheuttavat
nimenomaan vastareaktion), sekä puitteet, joissa elokuvan aihe toimii.
Päinvastoin on esimerkiksi toimintaleffoissa – Die Hard kertoo John McClanesta, joka joutuu tiukkaan tilanteeseen.
Kauhuelokuva kertoo nimenomaan tuosta tilanteesta ja sitten heittää hahmonsa
siihen selviytymään (tai mitä todennäköisimmin kuolemaan).
Nämä ovat pintaraapaisua genrekonventioista, eli
tyypillisistä genreen kuuluvista piirteistä. Kauhuelokuvat pyörivät
tyypillisten tilanteiden ympärillä, tai tahallaan kiertävät niitä. Ei yksikään
kauhuelokuva keksi pyörää uudestaan. Kauhussa on aina metatasonsa: se, että se
on kauhuelokuva luo sille tietyt puitteet joihin asettua. Se, kuinka hyvin
elokuva pärjää puitteissaan tai rikkoo niitä kertoo osaltaan siitä, kuinka hyvä
se on.
Kaiken tämän lisäksi sen täytyy vielä vedota yksittäiseen
katsojaansa. Ihan sama, kuinka hehkutan Kill Listiä – jos se on mielestäsi tylsä indieleffa, jonka juoni laahaa ja
toimintaa on ihan liian vähän, en voi sille yhtikäs mitään. Ketään ei voi
pakottaa pitämään mistään kauhuelokuvasta, jos ei siltä tunnu. Jos ei toimi,
niin ei toimi. Tämän lisäksi tunnen useita ihmisiä, jotka eivät pidä
kauhuelokuvien katsomisesta joko teemojen tai säikyttelyn takia. Olen sitä
mieltä, että jos kauhuelokuvia ei tunne omakseen, niitä ei TODELLAKAAN tarvitse
katsoa. Ne eivät ole mikään miehistymis- tai naisistumisriitti, vaan puhtaasti
viihdettä. Lisäksi esimerkiksi kauhuelokuvan synkeälle puolelle retkahtaminen
voi oikeasti harmittaa – karmeita juttuja kun ei katsomattomiksi saa. A Serbian Filmin ei pitäisi olla mitään suuren
yleisön viihdettä. Jos jonkun rajun elokuvan katsominen ei huvita, kyse on
itsensä tuntemisesta ja suojelemisesta, eikä nössöydestä.
Mistä sitten tietää, onko kyseessä hyvä vai huono
kauhuelokuva? Olen sitä mieltä, että jos elokuva onnistuu edes hetkeksi kääntämään
huomion pois epäuskottavista lähtökohdistaan, pois ohuista henkilöhahmoistaan,
se on jo saavuttanut jotain. Jos elokuva nostaa kerran niskavillat pystyyn, tai
edes hykerryttää hetken aikaa, se on onnistunut. Jos se aiheuttaa edes pienen
ajatusleikin, siitä kuinka sitä itse toimisi samassa tilanteessa, se kannattaa
katsoa. Ihan sama vaikka loppu lässähtäisi, niin kuin usein tuppaa käymään.
Ihan sama vaikket muistaisi sivuhahmojen nimiä ennen kuin heidät laitetaan
lihoiksi. Kauhu tarjoaa paikan käsitellä vaikeita asioita – pelkoa, vihaa,
kärsimystä, surua – turvallisesti. Ei kauhuelokuvan tarvitse olla täydellinen
ollakseen hyvä – riittää että se tuntuu jossakin. Toisin sanoen: olen valmis
antamaan aika paljon elokuvalle anteeksi ihan vain koska tykkään genrestä!
Kuvat: Picture House, Causeway Films
Lähteet: Yahoo, Den of Geek, Uproxx, WhatCulture, The Guardian, Wikipedia, Rotten Tomatoes, Parade
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jes hyvä! Kommenttiasi tarkistetaan...