”Murdered in the basement – don't go down there!”
– Six Feet Under
Ohjaaja: B. Harrison Smith
Käsikirjoitus: B. Harrison Smith, Gunnar Hansen
Pääosat:
Cody Longo, Cortney Palm, Kane Hodder, Dee Wallace
Kesto: 1 tunti 35 minuuttia
Ikäraja: 18
Death House on
alun perin Gunnar Hansenin ideasta ja käsikirjoituksesta eteenpäin lähtenyt elokuva.
Hansenhan tietysti muistetaan parhaiten Teksasin
moottorisahamurhien (1974) Leatherfacena, ja miehen kunnianhimoisena
tavoitteena oli puuhata kauhuelokuva, joka keräisi yhteen kaikki kauhun ikonit
ja pistäisi heidät sulavasti yhteen leffaan. Leffa kulki ennen julkaisuaan
jonkinlaisena kauhuelokuvien ”The Expendablesinä”, vaikka ohjaaja Harrison
Smith ei ilmeisesti lisänimestä erityisesti välittänytkään. Tuotanto-ongelmiin
jumittunut leffa julkaistiin isompaan levitykseen useamman vuoden jälkeen vasta
2018, joten vuonna 2015 menehtynyt Hansen ei sitä valitettavasti nähnyt. Sääli
sinänsä, mutta rehellisyyden nimissä täytyy todeta, että Death House on totaalista tuubaa alusta loppuun – eikä se varmasti
ole Gunnar Hansenin vika.
Death House kertoo
jonkinlaisesta megavankilasta, johon kaikkein vaarallisimmat vangit on
sijoitettu. Heidät on suljettu ilmeisesti jonkinnäköiseen virtuaaliseen uneen,
jossa he pysyvät tyytyväisinä huumattuina toistaen loputtomasti vanhoja
rikoksiaan. Laitos ulottuu yhdeksän kerrosta alaspäin, ja yhdeksännellä tasolla
majailee ”viisi pääpahaa”, jotka ovat jumalolentojen tyyppisiä megapahiksia –
noin ainakin periaatteessa. Vankilaan saapuu kaksi nuorta agenttia kai koulutukseen,
tai jotain, ja sen varjolla heille esitellään vankilaa. Paikasta tietysti
katkeavat sähköt ja homma riistäytyy käsistä. Kuulostaako simppeliltä? Kyllä,
mutta siitä huolimatta elokuvasta on saatu ihan tolkuttoman monimutkainen ja
sekava. Laitoksen toimintaperiaatteita selitetään ja selitetään melkein puoli
tuntia ja ne jäävät silti ihan hämärän peittoon. Tulokkaat saavat
esittelykierroksen toisen perään, välillä virtuaalisesti, välillä kävelemällä.
Sitten mennään kymmeneksi minuutiksi suihkuun ja sitten taas uutta kierrosta
putkeen, eikä mitään tapahdu. Katsoja yrittää ynnäillä edellisen kohtauksen
sotkuja, kun uutta sekavaa infoa jo ajetaan päälle, ja kysymyksiä syntyy
enemmän kuin vastauksia. Miksi vangit pidetään virtuaalisesti luupissa omissa
rikoksissaan? Ja herranjumala sentään, kuka on keksinyt, että he samalla
oikeasti tappavat jotain huumattuja kodittomia? Miksi vangit pääsevät irti heti
sähköjen katkettua, eikö paikassa ole mekaanisia lukkoja? Miksi pahikset ovat
kiertelemättä kuolemattomia? Mitä ne ufot siellä kellarissa olivat?!?
Varsinaisen käsikirjoituksen kynäilleen Harrison Smithin ideat ovat joko niin
pöhköjä, toteuttamiskelvottomia tai umpisurkeita, että leffa yhtä aikaa sekä
yliyrittää että alisuoriutuu koko ajan. Missään kohtauksessa ei ole päätä eikä
häntää, eivätkä ne liity toisiinsa mitenkään. Suurin osa kohtauksista tuntuu
kuin eri elokuviin tarkoitetulta. Juonen tyngät alkavat ja loppuvat kuin
ilmaan. Kun pahikset pääsevät irti ja pahoja pitäisi tapahtua, saadaan yksi
tappelukohtaus, joka on niin pimeä, ettei siitä saa mitään selvää, ja lopun
aikaa pahikset kävelevät yhtenä rintamana edestakaisin.
Kane Hodder on jostain syystä kuolematon |
Mutta nostetaanpa kissa pöydälle. Tästä elokuvasta ei
puhuisi kukaan, jos se ei olisi – ohjaajan kielloista huolimatta –
kauhuelokuvien Expendables. Death Housessa on aivan tolkuton määrä
kauhuikoneita, cameoita ja silmäniskuja sinne tänne. Pelkkään namedroppailuun
voisi käyttää elokuvan keston verran. Ikonisimpien näyttelijöiden joukosta
löytyy mm. Barbara Crampton, Bill Moseley, Dee Wallace, Michael Berryman ja
tietysti Kane “Jason” Hodder. Näyttelijöiden myötä mielessä vilisee
legendaarisia elokuvia: the Hills Have
Eyes, I Spit on Your Grave, Pako New Yorkista, Perjantai 13. päivä -sarja, Howling,
Critters, Re-Animator, House of 1000 Corpses…
Troma Picturesin legendaarinen Lloyd Kaufmankin pyrähtää
pikkurooliin kirurgiksi – äijä on niin täynnä slapstickiä, että onnistuu
revittelemään näinkin pienessä roolissa täysillä. Aina vaikuttava Tony
“Candyman” Todd esiintyy alku- ja loppukohtauksissa, joiden yhteys muuhun
leffaan on täysi arvoitus. Nippelitiedon ystävä voi selvitellä muita cameoita
ja linkkejä kauhuun mm. täällä. Ei tästä
elokuvasta kannata edes puhua ilman näitä viittauksia – niin turhaa rojua kaikki
muu on.
Ohjaaja Harrison Smithin mukaan hän halusi tehdä ”älykkään”
kauhuelokuvan. Jos lopun ”moraalinen” puhe on sitä syvällisyyttä, Smithin ehkä
kannattaisi tehdä jotain muutakin kuin katsoa Dr. Philin uusintoja. Hän myös
lupasi, että cgi-verta ei tässä nähdä, ja että lopputwisti kääntää koko pakan
ylösalaisin ja saa todella ajattelemaan. Huhhuh. Mikään näistä lupauksista ei
liity mitenkään tähän leffaan. Melkein kaikki veri on cgi:tä. Kaikki on joko kuvattu
green screenin edessä, tai niin pimeässä, että mistään ei saa selvää. Ja
välillä jopa kuviin, jossa on lavasteet, on ympätty halvalla efektillä esim.
savua – kuka ei osaa käyttää savukonetta? Ideoita on roiskittu sinne tänne, ja
välillä pistetään beatdown hardcore soimaan, ikään kuin luomaan siistiä
tunnelmaa. Toisin kuin olettaa sopii, päähenkilöt eivät etene hitaasti yhdeksää
kerrosta alaspäin niin kuin Danten Infernossa, vaan viettävät hississä jumissa
vartin ja sitten yhtäkkiä hyppäävät räiskien hissikuiluun ja oikaisevat suoraan
pääpahojen luokse. Ja loppuhuipennus on tietysti… rumpujen pärinää… lisää
selittelyä siitä, miten laitos toimii! Totta kai. Koska sehän meitä niin
kiinnostaa!
Viisi pääpahaa hengailevat kerhohuoneellaan |
Pakko ottaa huomioon, että tällaisen näyttelijäkaartin
kokoon saaminen on jo saavutus sinänsä, ja tällaisella konseptilla on aika
vaikea puskea alusta loppuun toimivaa kokonaisuutta – suuren porukan mukana
pitäminen ja tilan antaminen ovat ihan älyttömiä haasteita. Mutta silti tällaisen
epäkoherentin tuhnun päästäminen ulos osoittaa ohjaaja-käsikirjoittaja Smithin
olevan todella eksynyt leffansa pauloihin. Death
House ei ole edes ”niin huono, että se on hyvä”. Se on vain tylsää
jaanausta, jonka alkamista saa odottaa, ja odottaa. Sitten jotain tapahtuu,
jotain josta ei saa selvää. Sitten taas pyöritään green screenin edessä ja
pölistään jonninjoutavia. Reilua tai ei, pistän koko homman ohjaaja Smithin
kontolle – Gunnar Hansenin ideaa on turha parjata, ja muutama ikonisista
näyttelijöistä onnistuu tuomaan karismaansa kankaalle. Mikäli tuttujen, ja osin
uusienkin, naamojen bongailu kiinnostaa, elokuvasta voi saada jotain irti –
silloinkin varauksella. Muuten ei kannata vaivautua. Ehkä tällaisen Expendables-tyyppisen pohjalta joskus
saadaan jotain irti – Bruce Cambell kuulemma jossain vaiheessa on viritellyt
jotain vastaavaa. Sitä ennen on tyytyminen tähän, öh, viritelmään. Toki nytkin
jää kysymyksiä: missä on Robert Englund? Brad Dourif? Tai oma suosikkini: Doug
Bradley?
Arvosana
Lähteet: IMDB, Wikipedia, screamhorrormag.com
Kuvat: Entertainment Factory
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jes hyvä! Kommenttiasi tarkistetaan...