“Oh well
America,
you know where you can shove your hamburger…”
– Morrissey
Ohjaaja: Gerard McMurray
Käsikirjoitus: James DeMonaco
Pääosat: Lex Scott Davis, Y’lan Noel, Joivan Wade
Kesto: 1 tunti 37 minuuttia
Ikäraja: 15? / 18?
Vuodesta 2013 The
Purge, eli kotimaisittain Puhdistuksen
yö, on paisunut varsinaiseksi instituutioksi. Käsikirjoittaja James
DeMonacon luoma sarja on poikinut jo neljä elokuvaa ja tv-sarjan, jonka toinen
kausi on jo tuloillaan – eikä loppua ole näkyvissä. Tällä kertaa DeMonaco on
luovuttanut ohjaajan pallin toisaalle, mutta vastaa yhä käsikirjoituksesta.
Kuten 2000-luvun kauhusaagoille on tyypillistä, esi-osa häämöttää aina kulman
takana muutaman onnistuneen jatko-osan jälkeen, joten tottahan toki Puhdistuksen yöllekin sellainen piti
pykätä.
Vaikka kaikki luultavasti tuntevat elokuvan lähtökohdat,
kerrataan ne lyhyesti kuitenkin. Vaihtoehtoisessa nykyisyydessä Yhdysvalloissa
valtaan on noussut uusi puolue ”Uudet perustajaisät”, joka on saanut
neronleimauksen rikollisuuden vähentämiseksi – kerran vuodessa kaikki on
sallittua 12 tuntia. Tämä väkivaltainen purskahdus – öh – puhdistaa ilmaa, ja
kaikki ovat taas iloisia. Esiosan nimenmukaisesti nyt seurataan ensimmäistä
kertaa, kun Puhdistusta kokeillaan rajoitetulla alueella, Staten Islandilla.
Pääosa asukkaista on etnisiä vähemmistöjä ja vähätuloisia, joten puolueen ja
kokeilua aktiivisesti "tieteen" nimissä ajavan tutkijan, tohtori Mayn (Marisa Tomei) on suht
helppo houkutella 5000 dollarin palkkiolla pääosa väestöstä jäämään koteihinsa,
ja jopa ottamaan osaa tappamiseen.
Puhdistus kerää jengien lisäksi kaduille protestoijia |
Koko Puhdistuksen yö -saagan lähtökohta on selkeästi
mahtava. Ajatus täydestä anarkiasta rajattuna aikana kutsuu väkisinkin
pohtimaan, kuinka itse selviäisi koettelemuksesta, ja miten itse toimisi –
kostanko nyrpeälle lähiapteekin proviisorille vai kaivaudunko poteroon kylmän
hernekeittopurkin kanssa – ja olisiko nyt aika käydä exän vanhemmilla?
Elokuvien ensimmäisten näytösten pahaenteinen odotus on yksi parhaimpia ideoita
kauhuelokuvissa pitkiin aikoihin – laskeva aurinko, pikkuhiljaa koloistaan
kömpivät naamioidut sekopäät, viimeiset hetket ennen totaalista tuhoa ovat
todella kutkuttavia kuvastoltaan. Pienellä budjetilla kasattu ykkösosa
herätteli nälkää, vaikkei vielä näyttänyt juuri mitään, kakkososa taas onnistui
monella tapaa lunastamaan odotuksia – varsinkin lopun Running man -pastissi toimi loistavasti. Mutta sarjan ongelma on
ollut se, että mitä enemmän se näyttää, sitä enemmän lumous asetelman ympäriltä
katoaa. Mitä enemmän tapahtuu, sitä enemmän liikutaan geneerisen
toimintaelokuvan suuntaan. Mitä laajempi folklore sen ympärille syntyy, sitä
kauemmas mennään tosimaailmasta. Se mahdollistaisi rajunkin
yhteiskuntakritiikin ja sosiaalisten epäkohtien purkamisen nihilistisellä
otteella, mutta jotenkin elokuvilla ei ole ollut rohkeutta liikkua siihen
suuntaan. Elokuvat eivät lopulta kuitenkaan kuvaa järjettömyyteensä romahtavaa
yhteiskuntaa, vaan itse asiassa jatko-osien tupsahdellessa asetelma kääntyy
itseään vastaan – ehkä Puhdistus toimii, kun se kerta jatkuu vuodesta toiseen?
Tämä ei varmasti ollut se, mitä käsikirjoittaja DeMonaco tahtoi sanoa –
eihän?!?
Block party, tietysti |
The First Purge
vetää alussa aika taitavasti muutamalla kohtauksella nippuun uuden valtiovallan
sekä Puhdistuksen taustan; ja sen että vaikka NRA on yhä kuvioissa, niin ei
hätää republikaanit – nyt ei syytellä teitä, vaan ”ihan toista” poppoota.
Sitten lähiöstä etsitään sieltä täältä päähenkilökandidaatteja, eikä oikein
jakseta keskittyä mihinkään. Elokuva hiihtää aika tuttuja latuja kohti alkavaa
yötä. Se yrittää löytää uusia kierroksia kaluttuun kuvioon keskittymällä
etnisiin vähemmistöihin, mutta sortuu vähän liikaa kliseisiin ja
stereotypioihin. Siitä ei millään välity kauhu tulevaa yötä kohtaan, vaan
pikemminkin liikutaan epätietoisuuden soissa, mikä on juonen kannalta
ymmärrettävää, mutta katsojalle vähän tylsää. Lopulta pitkälti yli puolivälissä
leffa uskaltaa vetää vähän uutta korttia (sitä yhtä tiettyä korttia) esiin ja
vihdoin yrittää kuvata sitä, minkä katsoja on leffasarjan alusta jo tiennyt –
totta kai koko homma on keksitty siksi, että valtaapitävät haluavat harventaa nimenomaan
etnisiä vähemmistöjä sekä yhteiskunnan alempaan luokkaan kuuluvien määrää.
Mutta ei sitäkään kuvata aiheen vaatimalla otteella. Varsinaiseen yhteiskuntakritiikkiin
tarvittaisi paljon rohkeampaa ohjaajaa ja käsikirjoitusta, jotka uskaltaisivat
ravistella rakennelmia, eivätkä yrittäisi tehdä pelkkää viihdettä. Okei,
moderni KKK ratsastaa moottoripyörillä ja natsisetä tulee kaasunaamari päässä
kimppuun, mutta ei se hirveästi vavahduta tai ravista. Nämäkin ovat vain uusia
antagonisteja, sen sijaan, että niiden kautta sanottaisi jotain
yhteiskunnallisesti merkittävää. Kuvat kyllä tuovat mieleen viimeaikaiset
kammottavat joukkoammuskelut Jenkeissä, mutta siihen se vähän jää. Alkaa tuntua
siltä, että käsikirjoittaja DeMonaco on vahingossa osunut mielenkiintoiseen
aiheeseen, mutta ei osaa tai uskalla hyödyntää sitä. Kaivattaisi David
Fincheriä, Danny Boylea, Darren Aronofskia – tai vaikka Jordan Peeleä.
Räiskintäviihteenä, tai jos asetelma vain sattuu
kiinnostamaan yhä edelleen, elokuva toimii kyllä. Mutta muuten se on pettymys.
Elokuvalla on rohkeutta tuoda huonommassa yhteiskunnallisessa asemassa olevien
köyhien ja etnisten vähemmistöjen kohtelu teemoihinsa, mutta aiheesta ei
kaiveta irti siltä vaadittavaa sisältöä. Elokuvaan oli syystä tai toisesta
läntätty K18-leima, jota elokuva ei todella tarvitse (vaikka Dead Meat -kanavan mukaan elokuvan kill count huitelee 133:ssa). Se ei onnistu
kaivamaan mitään uutta esille, eikä se lopulta yritä edes luoda mitään taustaa
tapahtumille – Puhdistus tulee ja sillä sipuli. Aiemmat osat olen nähnyt, mutta
tv-sarja on vielä katsomatta, joskaan näistä lähtökohdista en sitä kovinkaan
paljon odota. Jotenkin sellainen fiilis tästä jää, että tv-sarja ei tätä
pelasta, vaan jarruttelee tarinan kerrontaan uusien kausien toivossa
entisestään. Nyt olisi aika saattaa saaga finaaliin – viimeinen puhdistuksen yö
ja sitten uudet perustajaisät hirteen Lincolnin muistomerkillä David Hasselhoffin
veivatessa Looking for Freedomia
taustalla.
Arvosana
Lähteet: IMDB, Wikipedia, Deadmeat.fandom.com, Youtube
Kuvat: Universal Pictures
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jes hyvä! Kommenttiasi tarkistetaan...