”This is beautiful, this is art…”
– Pig
Destroyer
Ohjaaja: Damien Leone
Käsikirjoitus: Damien Leone
Pääosat:
David Howard Thornton, Jenna Kanell, Catherine Corcoran
Kesto: 1 tunti 22 minuuttia
Ikäraja: 18
Kun puhutaan roskaelokuvista, puhutaan hyvin kirjavasta
joukosta. Roskan joukosta löytyy törkyisiä helmiä – 2000-luvun hyvästä roskasta
voi mainita esimerkiksi vaikkapa Troman Poltrygeist:
Night of the Chicken Dead (2006) tai The
Taint – Saastuneiden armoilla (2011). Myös Jim Hoskinsin John Watersin
tuotannolle kumartava The Greasy
Strangler (2016) on loistava esimerkki hyvin tehdystä roskasta – aivan
kreisiä meininkiä suurella asenteella. Huonoa roskaa taas edustavat esimerkiksi SyFy-kanavan
lukuisat kammottavat räpellykset, the Asylumin tuottamat mockbusterit ja NorthBank Entertainmentin karseat
kauhu-ripoffit. Roskaelokuvien joukossa Terrifier
sijoittuu selkeästi sinne kategorian paremmalle laidalle, vaikka klassikoista
jäädäänkin kauas.
Terrifierin keskiössä
on ohjaaja-käsikirjoittaja Damien Leonen luoma Art-klovni, joka on selvästi Leonen
lempilapsi. Psykoottinen klovni on seikkailut Leonen aiemmissa lyhytelokuvissa
sekä osin näistä ja osin uudesta materiaalista kootussa All Hallow’s Evessä (2013). Nyt sellainen varoituksen sana, että
tuo All Hallow’s Eve on ihan paska –
eli vaikka kuinka tykästyisi Terrifierin
sairaaseen klovniin, niin nuo Leonen aiemmat puuhastelut kannattaa ehdottomasti
jättää oman onnensa nojaan – se on huonoa roskaa. Terrifier kohtasi monen muun genre-elokuvan tavoin aikamoisia
levitysvaikeuksia, ja vaikka leffa valmistui 2016, se sai levityksensä vasta
2018 Dread Centralin tartuttua toimeen. Dread Centralin avustuksella leffalle
on myös valmisteilla vuonna 2020 ensi-iltansa saava jatko-osa.
Terrifier alkaa,
kun kaksi nuorta Halloween-bileistä kotiin lähtevää naista törmäävät kadulla
sattumalta musta-valkoiseen pukeutuvaan klovniin. Naiset saavat kummalta
hyypiöltä vaikuttavan äijän hiippailemaan kannoilleen, ja vaikka kaveri
vaikuttaa uhkaavalta jo aluksi, on hänellä törkeä arsenaali kieroja temppuja
hihassaan kaikkien kohtaamiensa ihmisten varalle. Elokuvassa ei ole slasherille
tyypillistä kaverijoukkoa, joka kohtaa murhaajan, vaan melko satunnainen
porukka Halloween iltana liikuskelevia ihmisiä, mikä korostaa sitä, että
leffassa ei missään nimessä ole kyse kenestäkään muusta kuin Art-klovnista. Tämä
on tavallaan ihan ymmärrettävää, mutta luo myös elokuvaan aikamoisen ongelman:
kun leffassa ei oikein ole päähenkilöä, siinä ei myöskään ole minkäänlaista
dramaattista jännitettä. Leffassa on oikeastaan vain jännitys siitä, koska
seuraava uhri tapetaan, ja lopun aikaa se käy tyhjäkäynnillä, minkä vuoksi
elokuva lipsuu ajoittain jopa tylsäksi lyhyestä kestostaan ja karusta
väkivallastaan huolimatta – jos leffaan olisi perustellusti saatu lykättyä
vielä murha tai pari, niin pyörittäisiin loistavan eksploitaatioslasherin
äärellä.
Vaan kyllä umpihullu klovni sentään jotain pelastaa. Mykkä,
välillä uhkaavasti tuijotteleva ja ajoittain leveästi hymyilevä, pantomiimia
käsillään tavoitteleva klovni on kauhuelokuvien klovneista kieroimpia. Kaverin
nimi ei varsinaisesti tule leffassa esille, hän vain tuhrii ulosteella sanan
vessan seinään – ja yhtä hyvin hän saattaa viitata tekemisiinsä ’taiteena’. David
Howard Thornton tekee hyvän roolin pelkillä eleillä. Hänen musta-valkoiset
vaatteensa korostavat niille roiskuvaa verta – ja sitähän roiskuu. Kaverilla on
ihan vastustamaton tarve päästä silpomaan kaikkien kasvoja mitä erilaisimmin
keinoin. Kolkossa, saastaisessa varastorakennuksessa liikuskeleekin aikalailla
white trash -sakkia, joita klovni kärkkyy. Voisi perustellusti väittää, että
leffa on estetiikassaan kaiken velkaa Rob Zombielle – vaikka toki Zombie on kaiken velkaa 70-luvun
kauhulle. Mutta kyllä Art mielestäni pesee Fireflyn perheen ihan vain
silmittömällä väkivallallaan ja hymyilee irvistäen päälle. Elokuva myös rikkoo
slashereiden kirjoittamattomia sääntöjä jatkuvasti, mikä lisää klovnin
anarkistista otetta. Kaveri on yhtä aikaa pähkähullu ja hyvin arvaamaton, mikä
on tietysti toimiva yhdistelmä.
Elokuva on tehty todella pienellä budjetilla ja se näkyy.
Rakeinen kuva muistuttaa pikemminkin 90-luvun suoraan televisioon tehdyistä
elokuvista kuin vuodesta 2016, ja sen todella hidas leikkaustyyli on joko
tarkoituksellinen kumarrus 70–80-lukujen kauhuleffojen kulta-ajalle, tai pienen
budjetin sanelemaa – tai sitten ihan vaan elokuvantekijän taitamattomuutta.
Synkkä, mutta aika rauhallinen ambient-musiikki ja toisaalta suht häiriintynyt
väkivaltainen kuvasto ovat koko ajan jotenkin epäsynkassa keskenään –
soundtrackin luulisi kirkuvan, kun kasvoja revellään irti, mutta oudosti se
pysyy koko ajan aika samanlaisena. Musiikki ja leikkaus tosin luovat kyllä samalla
myös elokuvaan aika ainutlaatuisen tunnelman, joka on koko ajan jossain
kierouden ja levottomuuden välimailla – mutta ei varsinaisesti kauhea missään
vaiheessa.
Terrifier ei
missään nimessä ole koko kansan viihdettä, eikä pätkä maailmoja mullista, mutta
siitä on saatu pienellä budjetilla yllättävän toimiva kokonaisuus – ja täytyy
myöntää, että jokseenkin odotan jatko-osaa: mitähän suurempi budjetti tuo
tullessaan? Ja mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät, niin tuskin ohjaaja
Leone luomuksestaan luopuu lähitulevaisuudessa. Pellejä on kauhuelokuvissa
nähty maailman sivu ruokkimassa pahaa aavistamattomien koulrofobioita, mutta
harvoin yhtä silmitöntä ilmestystä kuin Art on päästetty kankaalle. Kaveria ei
sellaisenaan tietenkään mitenkään voi verrata vaikkapa Sen Pennywiseen, sen verran pienemmässä ympyrässä pyöritään.
Lähempänä vertailukohtana voisi olla jo mainitun Rob Zombie 31:n (2016) klovnit. Tosin Zombien umpitympeillä
klovneilla Art pyyhkii lattiat mennen tullen. Kieroudesta Artin voi ainakin
nostaa aika korkealle kauhuleffojen karmeimpien klovnien rankingissä.
Arvosana
Lähteet: IMDB,
Wikipedia, Facebook, http://www.theasylum.cc/, Dread Central
Kuvat: Epic Pictures Group
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jes hyvä! Kommenttiasi tarkistetaan...