”Meidän piti muuttaa
maailmaa…”
– Anssi Kela
Ohjaus ja käsikirjoitus: Mark Ezra, Peter Litten, George
Dugdale
Pääosat: Simon Scudamore, Caroline Munro, Carmine Iannaconne
Kesto: 1 tunti 30 minuuttia
Ikäraja: 16
Voi kultaista 80-lukua. Tuota Reaganin, Thatcherin, kylmän
sodan ja perestroikan vuosikymmentä. Diskomusan, juppien, Donald Trumpin
kasinoiden ja kauhuelokuvien kultakautta, jolloin teatterilevitykseen saattoi
vääntää ihan älytöntä huttua ja sai silti salit täyteen. Jolloin
käsikirjoittaja saattoi ihan kirkkain silmin tehdä koulukiusaamisesta vain
simppelin juonen motiivin ja tehdä kiusatusta niin tolkuttoman toopen, että
katsoja lähinnä vain naureskeli hänen rimpuilulleen. Kliseet saivat olla
kliseitä ja Weinsteinin-tyyppisten leffapomojen tapa roolittaa leffojaan oli
ihan perushommaa… No jaa, monessakin mielessä 80-luku saa imeä hanuria, mutta
ei sille silti mitään voi – on näissä pöhköimmissä 80-luvun slashereissä silti
jonkinlaista taikaa.
Slaughter High on
yksi suoraviivaisimmista slashereiden kostotarinoista. On tässä kevyt fiilis
whodunit-mysteeristä, muttei läheskään yhtä vahvasti kuin monissa muissa
aikakauden slashereissä. Leffan alussa high schoolin suosituin jengi vähän
kiusaa nörttimäistä Martya, ja aiheuttaa vahingossa Martyn tapaturmaisen
vammautumisen. Tai kun sanon, että ”vähän kiusaa” niin tarkoitan, että ensin
koulun suosituin tyttö huijaa Martyn tyttöjen pukkariin muka seksin merkeissä,
mutta sitten kaveria nöyryytetään alasti porukalla ja hänet lähes hukutetaan
vessanpönttöön kameran kuvatessa. ”Anteeksipyyntönä” kiusaajat antavat hänelle
myrkytetyn jointin ja ihan vain lisäkepposena porukan vitsiniekka sekoittaa
Martyn kemiallisiin yhdistelmiin jotain ja koko paikka syttyy tuleen. Tapaturmaisesti
tämän naamalle kaatuu typpihappoa, eikä kukaan edes yritä auttaa kaveria, vaan
porukka lähinnä fiilistelee liekkien keskellä kituvaa Martya. Vammautuminen on
toki vahinko, mutta eipä Marty kiusaamisesta varmaan muutenkaan olisi hengissä
selvinnyt. Kymmenen vuotta myöhemmin sama suosittu porukka saapuu vanhalle
koululle luokkakokoukseen, mutta vähemmän yllättävästi ketään muuta ei ole
paikalle kutsuttu ja narrin asuun pukeutunut naamioitu tappaja väijyy koulun
käytävillä.
Leffa kierrättää kaikki 80-luvun slashereiden kliseet, mitä
tulee juonenkerrontaan ja hahmoihin, mutta tekee sen ihan toimivasti. Tosin
tällä kertaa kukaan hahmoista ei ole edes etäisesti sympaattinen tai
ymmärrettävä, vaan kaikki ovat ihan todellisia tomppeleita, minkä lisäksi he tekevät
jonkinlaisen kasarislashereiden ennätyksen moraalittomuudessa: kukaan ei tunne
mitään tunnontuskia Martyn kohtalosta, tai edes tajua tehneensä mitään väärin. Aikuiset
miehet pelästyttävät yhden naisista niin, että tämä pissaa housuihinsa – ja
jengi naureskelee. Kikkarapäinen Stella (Donna Yeager) iskee yhden vanhoista luokkatovereista
heti, kun aviomies on kuulomatkan ulkopuolella – naista kun harmittaa, että
mies yrittää auttaa porukkaa pakoon, eikä ole heti tavoitettavissa
sänkyhommiin. Toki sattuman oikusta näyttelijät ovat niin samannäköisiä, että
katsojan on miehiä vaikea erottaa toisistaan. Ei ole missään nimessä
harvinaista, että slasher-leffojen päähenkilöt ovat urpoja ja / tai kusipäitä,
mutta harvoin yhtä mulkkua porukkaa on koottu päähenkilökaartiksi: hahmot eivät
ole edes etäisesti samastuttavia – ja mikäs sen mukavampaa katsojalle, joka
odottaa koko jengin päätyvän lihoiksi.
Slaughter High on
brittiläinen elokuva, mutta se on kovasti yritetty naamioida jenkkileffaksi,
mistä seuraa muutamia hassuja yksityiskohtia. Näyttelijät yrittävät kai ihan
tosissaan puhua jenkkiaksentilla, mutta välillä se vähän unohtuu. Leffa oli
alun perin nimetty April Fool’s Dayksi,
mutta kun tuotantotiimi sai kuulla, että samanniminen leffa on ilmestymässä
juuri Jenkeissä, he vaihtoivat nimeä kesken kaiken. Briteissä aprillipäivän
pilat loppuvat jo puolilta päivin, mikä selittää päähenkilöiden outoa luuloa
siitä, että keskipäivän jälkeen he ovat turvassa. Sama aprillipäivä-teema
kantautuu muuten soundtrackiinkin, jonka on säveltänyt Harry Manfredini, jonka
kuuluisin sävellys on tietysti Perjantai
13. päivä -leffojen legendaarinen kihisevä ”Ki ki ki! Ma ma ma!”. Varmaan lähinnä vitsinä Manfredini vähän
ryöstöviljelee samaa teemaa, tosin kulkusilla tällä kertaa. Mies toki sävelsi
musiikit älyttömän moniin kauhuelokuviin – mutta liekö säveltäjällä ollut
kisaväsymystä, vai mistähän johtuu, että Slaughter
High’n pääteema on aivan kammottavaa kasarirock-scheisseä. Tai aikamoinen
kasarifani saa olla, että korvamadoksi pakottautuvasta renkutuksesta nauttii.
Biisin sanat käsittelevät leffan tarinaa murhaajan näkökulmasta ja musiikki
vaihtelee lällättävän synaosan ja pöhkön hard rock -riffin välillä, ja laulaja
taas… No biisin voi itse katsastaa vaikka täältä.
Ei kaikkea niin vakavasti tarvitse ottaa, mutta rajansa silläkin…
Eipä silti, turha motkottaa – Slaughter High on yksi pöhköimpiä, mutta myös nautittavimpia
kasarislashereita. Näyttelijät ovat ihan kamalia amatöörejä, musiikki tuntuu
samalta kuin tunkisi foliota korviin, ja käsikirjoituksen hölmöydestä
esimerkkinä toimikoon leffan alkuosa, jossa porukka ei tahdo päästä lukittuun
kouluun sisälle – he tosin ovat jollain pienellä sivuovella, eikä kukaan edes
yritä sisään pääovista. Leffan juliste näyttää revityn pikemminkin Tales from the Crypt -sarjakuvista, eikä
liity leffaan mitenkään. Mutta puutteistaan huolimatta leffa toimii. Sen
hylätyn koulun tunnelma on kutkuttavan uhkaava – kuvauspaikkana onkin
purkutuomion saanut vanha koulu. Sen murhat on toteutettu erittäin hyvin –
uskaltaisin jopa väittää, että murhien toteutus on 80-luvun slashereiden
parhaimmista: happokylpy, ulos pursuavat suolet ja sähkötuoliksi viritetty
sänky muiden ohella ovat maskeerauksineen ja efekteineen erittäin vaikuttavan
näköisiä. Tässäkin mielessä elokuva on melko poikkeava – naamioitu tappaja on
selkeästi suunnitellut murhissaan kaiken etukäteen Ja elokuvan loppuhan on
sitten ihan silkkaa hulluutta, mistä täytyy nostaa peukku pystyyn. On
äärimmäisen valitettavaa, että Martya esittänyt Simon Scudamore kärsi elokuvan
teon aikaan pahasta masennuksesta ja huumeongelmasta, ja tekikin pian
ensi-illan jälkeen itsemurhan – mutta lohdutuksena voi kertoa, että hänen
äitinsä sanoi elokuvanteon tuoneen suurta iloa näyttelijälle pimeyden keskellä.
Slaughter High on
yksi niistä elokuvista, joista tavallaan tahtoo tosissaan sanoa, että ne ovat
aliarvostettuja – mutta yhtä aikaa mielenperukoilla kummittelee ajatus siitä,
että leffalle antaa väkisinkin nostalgiapäissään melkoisesti anteeksi. Sanotaan
siis vaikka näin: jos 80-luvun slasherit kiinnostavat tippaakaan, ja jos
alkuperäinen Perjantai 13. päivä
(1980) vakuuttaa, Slaughter High
kannattaa ehdottomasti etsiä käsiinsä. Se on pöhkö, pinnallinen, verinen, mutta
täyttä rautaa. Slashereiden ystäville leffa on täyttä viiden tähden menoa, muut
eivät teoksesta ihan yhtä paljon nauti.
Arvosana
Lähteet: IMDB, Wikipedia, YouTube
Kuvat: Vestron Pictures
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jes hyvä! Kommenttiasi tarkistetaan...